Beleving en duurzaamheid
Het begrip beleving volgens de van Dale:
be·le·ving de; v -en 1 (religieuze) ondervinding, innerlijke ervaring 2 enthousiasme
Het begrip duurzaamheid volgens de van Dale:
duur·zaam bn, bw; -zamer, -st 1 lang durend 2 weinig aan slijtage of bederf onderhevig
Wanneer een bedrijf duurzaam gaat ondernemen, wil dit zeggen dat zij rekening houden met de drie P’s: People, Profit en Planet. Anders gezegd houden ze rekening met de cultuur, de betrokkenheid van de oorspronkelijke bevolking (people), met het welzijn van de mensen (profit) en wordt er rekening gehouden met het ‘welzijn’ van de aarde (planet).
Het begrip beleving heeft weer te maken met hoe men iets ervaart. Wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat naar een luxe hotel in Turkije zal men dit anders ervaren dan wanneer men voor een paar maanden gaat backpacken door Thailand.
Een mogelijke relatie tussen het begrip beleving en het begrip duurzaamheid zou kunnen zijn dat wanneer men overgaat op duurzaam ondernemen, men ook gelijk een andere beleving creëert voor de consument. Want wanneer een reisorganisatie bijvoorbeeld reizen gaat ontwikkelen waarbij men een paar dagen aan vrijwilligerswerk gaat doen of waarbij bijvoorbeeld een lokale gids mee gaat, dan zorgt men al gelijk voor een hele andere beleving dan wanneer men bijvoorbeeld in een luxe hotel op vakantie gaat en daar een hele week blijft.
Bij deze vorige twee voorbeelden zorgt dus het ‘duurzaam maken van een reis’ voor een hele andere beleving.
Maak jouw eigen website met JouwWeb