G. Hofstede

Cultuurdimensies van Hofstede

Tussen de verschillende landen en hun inwoners bestaan er culturele verschillen. Voor onze rondreis op maat was het dan ook belangrijk om rekening te houden met de cultuurverschillen tussen Nederland en de Verenigde Staten. De twee verschillende culturen hebben beiden hun eigen kenmerken. Gerard Hendrik Hofstde deed er onderzoek naar, hij ontwikkelde een cultuurverschillenlijst. Hier zijn vier dimensies in weergegeven: machtsafstand, het individualisme vs. collectivisme, masculiniteit vs. femininiteit en onzekerheidsvermijding.

 

Grote machtsafstand vs. kleine machtsafstand

Amerika heeft volgens Hofstede een kleine machtsafstand. Met een kleine machtsafstand wordt bedoeld dat wanneer de macht niet gelijk verdeeld is de acceptatie daarvoor laag is. Er is wel een grotere machtsafstand als het gaat om inkomensverschillen ten opzichte van Nederland. In de Verenigde Staten is het geaccepteerd om te laten zien dat je rijk bent. Zo zie je in het Amerikaanse bedrijfsleven ook duidelijker onderscheid tussen de machtsverhouding tussen de werknemer en werkgever. De baas is echt de baas en zijn wil is wet. Ditzelfde geldt voor de verhoudingen in de klas. Een leraar respecteer je en heeft gelijk. Ook dat is te zien op de manier van communiceren. Amerikanen vinden het belangrijk dat je op een beleefde wijze met elkaar communiceert.   

 

Individualisme vs. collectivisme

De Amerikanen zijn net als de meeste andere Westerse landen meer individualistisch georiënteerd. In landen die individualistisch ingesteld zijn wordt er eerst naar zichzelf (en naaste familie) gekeken en daarna pas naar de ander. Een belangrijk begrip in de Amerikaanse cultuur is dan ook ''the American Dream''. Wat betekent dat je eerst moet presteren voordat je er bent. Een typische gedachte in de Verenigde Staten is dan ook dat je zo ver kan komen als je zelf wilt, ongeacht je afkomst. Een oorzaak van het sterke individualisme kan zijn dat Amerika zo’n groot land is. Dat zelf in haar eigen behoefte kan voorzien. Daarnaast is Amerika ook een zeer invloedrijk land en is niet erg afhankelijk van andere landen. 

 

Masculiniteit vs. femininiteit

Amerika is in tegenstelling tot Nederland masculien. Dat wil zeggen dat de Amerikaanse cultuur gericht is op prestatie en succes. De cultuur in de VS is dus zeer assertief en competitief. In Nederland zal er veel in overleg gebeuren, terwijl men in de VS meer rechtdoorzee is.  

 

Hoge onzekerheidsvermijding vs. lage onzekerheidsvermijding

Onzekerheidsvermijding gaat over de mate waarin de bevolking van een cultuur zich bedreigd voelt door onzekere en onbekende scenario's. Er heerst in de VS een lage onzekerheidsvermijding. Amerika is een zeer ondernemend land. Er wordt heel anders tegen pioniers aangekeken als in Europa. Als je in Amerika een nieuwe weg inslaat met nieuwe ideeën wordt je al snel gezien als een held, zelf als je het niet waarmaakt. Het is daarom een belangrijk onderdeel van de Amerikaanse cultuur.

 

Koppeling de drie V's met de cultuurdimensies van Hofstede

Door middel van het model van Hofstede hebben we de rondreis door Valencia, Zaragoza en Barcelona zo goed mogelijk proberen aan te passen aan de Amerikaanse cultuur. Dit is tot uiting gekomen in de drie V's van vervoer, verblijf en vermaak.

 

Vervoer

De tour is op het gebied van vervoer zeer toegankelijk gemaakt, omdat een Amerikaan gewend is dat wanneer ze ergens voor betalen, ze er comfort voor terug krijgen. Zo zijn Amerikanen ook bereid om wat meer geld uit te geven voor een aangename reis. In de reis is dit te zien aan de busmaatschappij waarmee we werken. De busmaatschappij voldoet aan alle comfort eisen. Over het algemeen wil een Amerikaan niet te ver lopen tijdens zijn verblijf. Daarom zijn alle hostels op loopafstand van het centrum of wordt er gebruik gemaakt van de metro.

 

Verblijf

Voor Amerikanen is het belangrijk om tijdens een reis ‘’bagage’’ mee te nemen voor naar huis. Zo hecht een Amerikaan veel waarde aan zijn eigen belevenissen. Duradero Travel heeft veel memorabele expedities. Er zal gedurende reis genoeg tijd zijn om foto’s te maken om deze herinneringen vast te leggen. De hostels en het hotel hebben een centrale liggen. Wat het toegankelijk maakt om op eigen gelegenheid zaken te ondernemen.  

 

Vermaak

In de reis is er ruimte voor eigen invulling na de tour. Dit speelt in op de behoefte van de Amerikaanse studenten. Het is voor jongeren van belang dat ze ruimte hebben voor zelfontplooiing en om hun eigen ding te doen. De touroperator laat zien waar ze die ontplooiing kunnen verwezenlijken.  Daarnaast wordt er ook gedacht aan andere belangrijke subculturen waar ze zich mee bezig houden. Zoals sport, muziek en mode. Al deze aspecten komen terug in de tour. Een toerist uit de Verenigde Staten boekt zeer bewust bij een reisorganisatie. Wanneer de reisorganisatie iets beloofd is het voor een Amerikaan vanzelfsprekend dat deze verwachtingen worden waar gemaakt. In de reis zelf is er een gevarieerd aanbod van vermaak. Zoals o.a. tours, workshops, voorstellingen, sport enz. bij al deze recreatie word aan de wensen van de consument gedacht.

 

Eten & drinken

De eetcultuur is in Amerika anders georiënteerd dan de Europese. Zo zal het in de VS normaal zijn dat wanneer je frisdrank besteld je een halve liter krijgt terwijl in Europa je 0,2 liter krijgt. De proporties eten zijn in de VS ook vele malen groter dan in Spanje. Door Duradero Travel wordt voor de reis een lijst naar de studenten gestuurd met dit soort verschillen. Zodat de studenten op de hoogte hiervan zijn.


Maak jouw eigen website met JouwWeb